Esta entrevista es la primera publicación de La Gaceta Radical en 3 idiomas.

 

Amani es una joven palestina doctora en historia y que pertenece al Movimiento Fatah, que es un movimiento de liberación del pueblo palestino que lucha contra la ocupación de su territorio, ella nos contará un poco de su vida y cuales son los actuales problemas de su gente.

La entrevista:

Gracias Amani por responder nuestras preguntas, nos gustaría saber ¿de dónde eres y como recuerdas tu infancia y en qué momento te empezó a interesar la política? 

Soy de Palestina y vivo en el campo de refugiados de Al-Maghazi, en medio de la Franja de Gaza. Mi infancia es similar a la de muchos palestinos, que viven con los recuerdos de la guerra de 1948 y los recuerdos de la Nakba (termino árabe para decir catástrofe), que se transmiten de la ración genética a la generación. Esto ayudó a refinar mi personalidad e interés en la política y la causa de mi gente desde una edad temprana. El comienzo de mi participación en manifestaciones fue cuando numerosos mártires murieron al comienzo de la segunda intifada (ola de violencia que se inicia en septiembre del 2000), y las escenas de muerte diaria siguieron ocurriendo en la Franja de Gaza. La ocupación seguía llegando a la cara de la gente, y la gente seguía luchando con piedras. Todo esto hizo que las personas se interesaran más en comprender la naturaleza del conflicto y por qué nos convertimos en refugiados. ¿Por qué toda esta guerra, por qué un campamento, por qué una ocupación, por qué es difícil ir al mar, por qué hay colonos y asentamientos? Todo esto tuvo la mayor influencia en mi infancia. Hay una mayor conciencia de todo lo que le ha sucedido a Palestina. 

¿Por qué escogiste el Movimiento Fatah para participar de la política formal y si puedes explicarnos un poco de la ideología? 

 Elegí el movimiento Fatah para pertenecer a él, ya que fue el primero en preocuparse por la causa de nuestro pueblo, y fue consistente con todas las preguntas que tenía. Encontré las respuestas lógicas a través del movimiento Fatah, su método de resistencia a la ocupación y la importancia de la construcción humana. El movimiento Fatah fue capaz de ayudarme a entender parte de la cuestión de nuestro pueblo. No sabía que el movimiento Fatah estaba implementando este proyecto. Desde entonces, decidí pertenecer al movimiento Fatah a la edad de doce años. Esta afiliación en la primera etapa ha crecido y se ha desarrollado en una mayor comprensión del movimiento. El movimiento Fatah expresa todos los problemas a los que se enfrenta nuestro pueblo, y Yasser Arafat tuvo una gran influencia popular en la promoción de esta afiliación y sentido de orgullo. Usted sentía que pertenecer a Fatah era pertenecer a Palestina, ya que expresaba plenamente a Palestina. En cuanto a la ideología del movimiento, no adopta una ideología, es un movimiento de liberación nacional, un movimiento del pueblo, que incluye todos los espectros, lo que los une es la idea de liberación y Palestina. Como el movimiento Fatah se asemeja a la gente. 

¿Cuál es la situación de las mujeres en Palestina? 

Los problemas más importantes que afectan a las mujeres palestinas son la debilidad de la independencia económica, la pobreza y la discriminación de género. Sin embargo, el movimiento Fatah desarrolló su plan para reducir esto, ya que presionó fuertemente en la necesidad de proporcionar programas económicos y pequeños proyectos que apoyen a las mujeres y crear conciencia de los derechos de las mujeres a mejorar su estado a través de la asociación. Además, la cooperación con las instituciones de la sociedad civil tiene por objeto promover la igualdad y abolir todas las formas de discriminación, la última de las   cuales es el apoyo a la Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer, firmado por el presidente del Estado de Palestina y el presidente del movimiento Fatah. La cultura de una sociedad dominada por los hombres debe imponer esta proporción, hacia la cual apoya al movimiento Fatah en el fortalecimiento de la condición de la mujer en la sociedad y en los lugares de adopción de decisiones. 

¿Cómo valora el pueblo palestino la figura de Jaser Arafat y cual crees que ha sido su importancia en la historia? 

El mártir Yasser Arafat tiene un gran estatus con los palestinos, y comenzó a expresar su identidad. Cuando se habla de Yasser Arafat, se habla de una de las formas de identidad del pueblo palestino. Yasser Arafat es parte de la herencia palestina que el pueblo palestino desea proteger y recordar en cada ocasión como expresión de su existencia y continuidad. Cuando se habla de la historia de Palestina, no es posible ignorar las contribuciones de Yasser Arafat a la historia del pueblo palestino. Su keffiyeh (pañuelo para cubrir la cabeza) formó un símbolo que trascendió las fronteras, y los lemas que solía repetir fueron inculcados en la mente de la gente.

Yasser Arafat primer presidente de la autoridad nacional Palestina

 

Estuviste viviendo en Marruecos, ¿puedes contarnos porque estuviste allá y como ha sido la experiencia? 

Viví en Marruecos durante tres años, luego dos años separados.  Durante este tiempo, obtuve una maestría en sociología y un doctorado en historia de universidades marroquíes. Marruecos es un país hermoso, y me sentí estable y seguro en él. Fue una oportunidad para obtener varias experiencias, y conocí diferentes culturas. 

¿podrías explicar a nuestros lectores lo que está sucediendo con el pueblo palestino en este momento? y ¿Qué mensaje te gustaría entregar a nuestros lectores en Chile y otros lados del mundo? 

Lo que le está sucediendo al pueblo palestino es, en resumen, las prácticas de una   ocupación fascista que robó la tierra, mataron a niños, mujeres y ancianos, asaltó casas, las demolió y se apoderó de ellas, robó y arrasó las tierras de los agricultores, impidió que los pescadores llegaran a más de 6 millas en el mar para buscar su sustento. Las invasiones en ciudades y campamentos fueron constantes, bombardeando escuelas y hogares, y arrestando niños. Los jóvenes y las mujeres también fueron arrestados durante años. Los cadáveres de los mártires fueron confiscados en cementerios no con sus nombres, sino con números, y se negaron a ser entregados a sus familias para su entierro como el derecho más simple. Miles de arrestos durante años que exceden la edad del estado ocupante y el número de cadenas perpetuas. Las madres están impedidas de visitar a sus hijos. También se previenen el tratamiento y los medicamentos para los pacientes. Lo que sucede es lo que revela la cara de la ocupación, como el cierre de carreteras y la prevención de la libertad de movimiento entre ciudades, un muro de apartheid que previene que las familias se visiten, el acceso de los agricultores a sus tierras y el acceso de los estudiantes a sus escuelas. Una ocupación que registra los bolsos de los niños y los aterroriza, y comete crímenes constantes todos los días y a cada momento. Y mientras escribo estas cosas, hay redadas en hogares, mientras lees lo que le está sucediendo al pueblo palestino. Esto no es ayer o una conversación en el pasado. Si lees las noticias, verás lo que está sucediendo. A pesar del dominio de la ocupación y las potencias coloniales de los medios de comunicación, verás la verdad si miras las noticias. Mi mensaje a los amigos y al pueblo chileno que apoyan al   pueblo palestino  y su  justa  causa;  Todos los que quieren  lograr  justicia en este mundo  y que  ven  con  ambos ojos, exponer la falsedad  del  Estado ocupante y sus crímenes y hay  una necesidad de presionar a los gobiernos para tomar medidas que hagan justicia, para que  la ocupación no continúe los asesinatos y los crímenes, es necesario detener las guerras contra el pueblo de Palestina, matando niños y mujeres, deteniendo mártires, demoliendo  casas y desplazando a los residentes, es necesario proteger al pueblo palestino y apoyar su derecho a establecer su estado palestino y fortalecer su firmeza en la su tierra como las armas  más  importantes que la ocupación intenta expulsar a los indígenas de sus tierras y vienen con otros de otros países y otorgándoles ciudadanía a expensas de la persona palestina que vive en sus hogares, es necesario apoyar el logro de la paz mediante la celebración de la ocupación, asesinos de niños y perpetradores de crímenes de guerra responsables en Palestina.

English

Amani is a young Palestinian woman with a doctorate in history and who belongs to the Fatah movement, which is a movement for the liberation of the Palestinian people that fights against the occupation of their territory. She will tell us a little about her life and what are the current problems of her people. 

Thank you Amani for answering our questions, we would like to know where are you from and how do you remember your childhood and at what point did you become interested in politics? 

I am from Palestine and I live in Al-Maghazi refugee camp in the middle of the Gaza Strip. My childhood is similar to that of many Palestinian people, who live with the memories of the 1948 war and the memories of the Nakba, which are passed down from generation to generation. This helped refine my personality and interest in politics and the cause of my people from a young age. The start of my participation in demonstrations was when numerous martyrs died at the beginning of the second intifada, and scenes of daily death kept happening in the Gaza Strip. The occupation kept getting in people’s faces, and people kept fighting back with stones. All of this made people more interested in understanding the nature of the conflict and why we became refugees. Why all this war, why a camp, why an occupation, why it’s hard to go to the sea, why settlers and settlements? All of this had the biggest influence on my childhood. There is a greater awareness of everything that has happened to Palestine. 

 

Why did you choose the Fatah Movement to participate in formal politics and can you explain a bit about the ideology? 

 

I chose the Fatah movement to belong to it, as it was the first to care about the cause of our people, and it was consistent with all the questions that I had. I found the logical answers through the Fatah movement, its method of resistance to the occupation and the importance of human building. The Fatah movement was able to help me understand part of the issue of our people. I did not know that the Fatah movement was implementing this project. Since that time, I decided to belong to the Fatah movement at the age of twelve. This affiliation in the first stage has grown and developed in a more understanding of the movement. The Fatah movement expresses all the issues facing our people, and Yasser Arafat had a great popular influence in promoting this affiliation and sense of pride. You felt that belonging to Fatah was belonging to Palestine, as it fully expressed Palestine. As for the ideology of the movement, it does not adopt an ideology, it is a national liberation movement, a movement of the people, including all the spectrums, what brings them together is the idea of liberation and Palestine. As the Fatah movement resembles the people. 

 

What is the situation of women in Palestine? 

The most important issues affecting Palestinian women is the weakness of economic independence, poverty, and gender discrimination. Nevertheless, the Fatah movement developed its plan to reduce this, as it pushed heavily on the need to provide economic programs and small projects that support women, and raise awareness of women’s rights to enhance their status through partnership. Furthermore, cooperation with civil society institutions was aimed at promoting equality and abolishing all forms of discrimination, the latest of which was support for CEDAW, which was signed by the President of the State of Palestine and the President of the Fatah movement. The culture of a male-dominated society needs to impose this ratio, towards which it supports the Fatah movement in strengthening the status of women in society and in decision-making places. 

 

How does the Palestinian people value the figure of Jasser Arafat and what do you think his importance has been in history? 

The martyr Yasser Arafat has a great status with the Palestinians, and he began to express their identity. When you are talking about Yasser Arafat, you are talking about one of the forms of the identity of the Palestinian people. Yasser Arafat is part of the Palestinian heritage that the Palestinian people are keen to protect and remind of on every occasion as an expression of its existence and continuity. When discussing the history of Palestine, it is not possible to ignore Yasser Arafat’s contributions to the history of the Palestinian people. His keffiyeh formed a symbol that transcended borders, and the slogans he used to repeat were instilled in the people’s mind. 

 

You were living in Morocco, can you tell us why you were there and how the experience has been? 

I lived in Morocco for three years, then two years apart. During this time, I got a master’s degree and a doctorate from Moroccan universities. Morocco is a beautiful country, and I felt stable and safe in it. It was an opportunity to gain various experiences, and I met different cultures. 

 

Could you explain to our readers what is happening with the Palestinian people right now? And What message would you like to deliver to our readers in Chile and other parts of the world? 

 

What is happening to the Palestinian people is, in short, the practices of a fascist occupation that stole the land, killed children, women, and the elderly, assaulted homes, demolished and seized them, stole and bulldozed farmers’ lands, prevented fishermen from reaching more than 6 miles in the sea to search for their livelihood. Invasions into cities and camps were constant, bombing schools and homes, and arresting children. Youth and women were also arrested for years. The martyrs’ corpses were confiscated in cemeteries not with their names, but with numbers, and refused to be handed over to their families for burial as the simplest right. Thousands of arrests for years that exceed the age of the occupying state, and the number of life sentences. Mothers are prevented from visiting their children. Treatment and medicines for patients are also prevented. What happens is what reveals the face of the occupation such as the closure of Roads and preventing freedom of movement between cities, an apartheid wall that prevents families from visiting each other, farmers’ access to their land, and students’ access to their schools. An occupation that searches children’s bags and terrorizes them, and commits constant crimes every day and every moment. And as I write these words, there are raids on homes, as you read what is happening to the Palestinian people. This is not yesterday or a conversation in the past. If you read the news, you will see what is happening. Despite the dominance of the occupation and colonial powers over the media, you will see the truth if you look into the news. My message to friends and the Chilean people who support the Palestinian people and their just cause; everyone who wants to achieve justice in this world and who sees with both eyes, to expose the falsity of the occupying state and its crimes and there is a need to pressure governments to take steps that do justice, so that the occupation does not continue the killings and the crimes, it is necessary to stop wars against the people of Palestine, killing children and women, detaining martyrs, demolishing homes and displacing residents, there is a need to protect the Palestinian people and support their right to establish their Palestinian state and strengthen their steadfastness on their land as the most important weapons that the occupation tries to expel the indigenous people from their land and come With others from other countries and granting them Israeli citizenship at the expense of the Palestinian person who lives in their homes, it is necessary to support the achievement of peace by holding the occupation, child killers and perpetrators of war crimes accountable in Palestine. 

Arab

السؤال الأول: من فلسطين وأعيش في مخيم المغازي للاجئين وسط قطاع غزة، طفولتي تشبه الكثير من أبناء شعب فلسطين الذين عاشوا على حديث وذكريات حرب 1948 وذكريات النكبة التي يتم توارثها جيل بعد جيل، هذا ساعد في صقل شخصيتي والاهتمام بالسياسة منذ الطفولة وبقضية شعبي، ظهر ذلك خلال المشاركة في التظاهرات الشعبية مع انطلاق الانتفاضة الثانية وارتقاء عدد كبير من الشهداء، ومشاهد الموت اليومي والمتكرر، والمواجهات المستمرة للاحتلال التي كانت تتم في قطاع غزة ومقاومة الاحتلال بالحجارة، زاد من الاهتمام والمسؤولية الكبيرة في فهم طبيعة الصراع ولماذا أصبحنا لاجئين، ولماذا كل هذه الحروب، ولماذا مخيم، ولماذا احتلال، ولماذا صعب الذهاب للبحر ولماذا المستوطنين والمستوطنات، كل هذا كان التأثير الأكبر في طفولتي، كنت مصرة لمعرفة إجابة عن كل هذه التساؤلات، فأصبحت مهتمة بالسياسة دون قصد، محاولة فهم قضيتي دفعني للبحث والخوض في دروب السياسة والمشاركة ليكون هناك وعي أوسع في كل ما حدث لفلسطين. 

السؤال الثاني: 

اخترت حركة فتح لانتمي لها باعتبارها كانت أول من اهتم بقضية شعبنا وقد انسجمت مع كل تساؤلاتي التي كانت تراودني، وجدت الإجابات المنطقية من خلال حركة فتح، وطريقة مقاومتها للاحتلال وأهمية بناء الإنسان، منذ المرحلة الإعدادية شاركت في برنامج تعبوي عن قضية اللاجئين وحقوق شعبنا،  برنامج استطاع أن يساعدني في فهم جزء من قضية شعبنا، لم أكن أعلم أن حركة فتح هي من تقوم بتنفيذ هذا المشروع، منذ ذلك الوقت قررت الانتماء لحركة فتح وأنا في سن الثانية عشر، هذا الانتماء في المرحلة الأولي تم نما وتطور هذا الانتماء في فهم أكثر للحركة التي تعبر عن كل قضايا شعبنا، وكان لياسر عرفات تأثير شعبي كبير في تعزيز هذا الانتماء والشعور بالفخر، وكنت تشعر أن الانتماء لفتح هو الانتماء لفلسطين فقد كانت تعبر عن فلسطين بشكل كامل، وأما بالنسبة للأيدلوجية للحركة هي لا تتبنى أيدلوجية فهي حركة تحرر وطني، حركة الشعب، تضم كافة الأطياف مايجمعهم هو فكرة التحرر وفلسطين، فحركة فتح تشبه الشعب. 

السؤال الثالث: 

أهم القضايا التي تؤثر على المرأة الفلسطينية هو ضعف الاستقلال الاقتصادي والفقر، والتمييز بين الجنسين، برغم ذلك وضعت حركة فتح خطتها من أجل التقليل من ذلك، حيث دفعت بشكل كبير على ضرورة توفير برامج اقتصادية ومشاريع صغيرة تدعم النساء، والتوعية بحقوق المرأة لتعزيز مكانتها عبر الشراكة والتعاون مع مؤسسات المجتمع المدني، وإضافة إلى تعزيز المساواة وإلغاء كافة أشكال التمييز كان آخرها دعم اتفاقية سيداو التي وقع عليها رئيس دولة فلسطين ورئيس حركة فتح، واعتبر انتصاراً للنساء وكانت أولى الخطوات في رفع نسبة تمثيل النساء داخل حركة فتح بنسبة 30% كتمييز إيجابي في ظل ثقافة مجتمع ذكوري، بحاجة لفرض هذه النسبة التي تدعم باتجاهها حركة فتح في تعزيز مكانة المرأة في المجتمع وأماكن صنع القرار. 

السؤال الرابع: 

للشهيد ياسر عرفات مكانة كبيرة عند الشعب الفلسطيني وأصبح يعبر عن هويته، فعند الحديث عن ياسر عرفات فأنت تتحدث عن أحد أشكال هوية الشعب الفلسطيني المتمثلة بياسر عرفات مثله مثل التراث الفلسطيني الذي يحرص الشعب الفلسطيني على حمايته وتذكيره في كل مناسبة في تعبير عن وجوده واستمرار بقائه، فياسر عرفات دخل تاريخ الشعب الفلسطيني ولا يمكن تجاوز الحديث عنه عند الحديث عن تاريخ فلسطين، كوفيته شكلت رمزية تجاوزت الحدود، والشعارات التي كان يرددها غُرست في عقل الشعب. 

السؤال الخامس: 

عشت في المغرب ثلاث سنوات متواصلة تم عامين بشكل متفرق، أكملت خلالها دراسة الماجستير تم الدكتوراة في الجامعات المغربية، كانت تجربة مهمة جدة في حياتي، حيث التقيت فيها لأول مرة مع أبناء شعبنا الذي يعيشوا في الضفة الغربية التي لا يمكنني زيارتها إلا بموافقة الاحتلال، وفي المغرب التقيت بالكثيرين من ثقافات مختلفة، المغرب بلد جميل وشعرت فيه بالاستقرار والأمان وكانت فرصة لاكتساب خبرات متنوعة. 

السؤال السادس: 

ما يحدث للشعب الفلسطيني هو باختصار ممارسات احتلال فاشي سرق الأرض ويقتل الأطفال والنساء والشيوخ ويعتدي على المنازل ويقوم بهدمها والاستيلاء عليها وسرقة وتجريف أراضي المزارعين، ومنع الصيادين من الوصول لأبعد من 6 ميل في البحر للبحث عن رزقهم، اقتحامات للمدن والمخيمات باستمرار وقصف المدارس والبيوت واعتقال الأطفال والشباب والنساء لسنوات وحجز جثت الشهداء في مقابر ليس بأسمائهم وإنما بأرقام ومنع تسليمهم لأهاليهم لدفنهم كأبسط حق، واعتقالات بالآلاف لسنوات تتجاوز عمر دولة الاحتلال، وعدد مؤبدات ومنع الأمهات من زيارة أبنائها ومنع وصول العلاج والأدوية للمرضى، ما يحصل هو كل ما يكشف وجه الاحتلال من إغلاق للطرق ومنع حرية الحركة والتنقل بين المدن، وجدار فصل عنصري يمنع من زيارة الأهالي لبعضهم، ووصول المزارع لأرضه، ووصول الطالب لمدرسته، احتلال يقوم بتفتيش حقائب الأطفال وإرعابهم، وجرائم مستمرة كل يوم وكل لحظة وأنا اكتب في هذه الكلمات هناك اقتحامات للبيوت حتى وأنت تقرأ ما يحصل للشعب الفلسطيني فهذا ليس بالأمس أو حديث بالماضي، وأنت تقرأ لو تابعت الأخبار سترى مايحدث، رغم هيمنة الاحتلال وقوى الاستعمار على الاعلام الدولي وتضليل بعض الحكومات لما يحدث عبر بثها لمواد إعلامية منحازة، رسالتي إلى الأصدقاء والشعب التشيلي المناصر للشعب الفلسطيني ولقضيته العادلة، وكل من يريد تحقيق العدالة في هذا العالم والذي يرى بكلتا عينيه، أن يكشف زيف دولة الاحتلال وجرائمها وضرورة الضغط على الحكومات في اتخاذ خطوات تنصف الحق حتى لا يستمر الاحتلال في قتله واجرامه وضرورة وقف الحروب على شعب فلسطين وقتل الأطفال والنساء واحتجاز الشهداء وهدم البيوت وتهجير السكان، وضرورة حماية الشعب الفلسطيني ودعم حقه في إقامة دولته الفلسطينية وتعزيز صموده على أرضه كأهم الأسلحة التي يحاول الاحتلال أن يطرد السكان الأصليين من أرضهم والاتيان بآخرين من بلدان آخرين ومنحهم الجنسية الإسرائيلية على حساب الإنسان الفلسطيني الذي يعيش في بيته، وضرورة دعم تحقيق السلام عبر محاسبة الاحتلال وقتلة الأطفال ومرتكبو جرائم الحرب في فلسطين. 

 

Esteban Kuhlmann Matus

Por Esteban Kuhlmann Matus

Administrador Público, Politólogo, Docente Universidad del Biobío. Vicepresidente COPPPAL Juvenil, Ex Presidente Nacional de la Juventud Radical de Chile.